Laukos
Bizness

Alus industrijai 15% kritums; nozare cer uz labu vasaru un tūristiem 0

Foto: Ieva Makare

Jaunākie alus nozares un Valsts ieņēmumu dienesta dati liecina, ka līdz ar akcīzes nodokļa pieaugumu martā par 51% un ieviestajiem PET iepakojuma ierobežojumiem, strauji samazinājies Latvijā saražotā un patērētā alus daudzums, informē Latvijas Alus darītāju asociācijā.

VID dati rāda, ka Latvijas alus tirgus kritums martā sasniedzis 15% un tā ražošanas apjomi samazinājušies par 35%, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn. Nozares apkopotā informācija arī liecina, ka līdzīgas tendences saglabājušās aprīlī, kad alus tirgus samazinājās par 12%.

Atšķirībā no alus nozares, kas patlaban piedzīvo lejupslīdi, stiprā alkohola patēriņš un tā imports turpina palielināties – attiecīgi par 10% un 10,7%. .

Dati arī rāda, ka attiecīgi par 10% martā un 15% aprīlī samazinājušies alus tirdzniecības apjomi PET iepakojumā, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo laika posmu. Kā akcentē nozares pārstāvji, to ietekmēja lēmums no 1. marta ierobežot alus tirdzniecību šajā iepakojuma veidā, un sagaidāms, ka šis kritums turpināsies vēl pāris mēnešus.

“Kritums alus tirgū bija sagaidāms, jo alus tirgus pēdējos gados Latvijā stagnē un turas virs ūdens, pateicoties pierobežas tirdzniecībai ar Igauniju, kas veido aptuveni 10% no visa Latvijas alus tirgus. Šī situācija spilgi apliecina, cik svarīga ir pārdomāta un konkurētspējīga nodokļu politika, lai kāda no tautsaimniecības nozarēm spētu veiksmīgi pastāvēt,” norādīja Latvijas Alus darītāju asociācijas vadītāja Ināra Šure.

Viņa arī atzina, ka akcīzes nodokļa likmes pieaugums, gan PET ierobežojumi veicinājuši to, ka akcīzes nodokļa ieņēmumi atpaliek no planotajiem par aptuveni 10%. “Citiem alkoholiskajiem dzērieniem gan tas tiek iekasēts, kā plānots, kas norāda uz alus nozares sarežģīto situāciju,” sacīja I.Šure.

Alus nozares pārstāvji gan atzīst, ka maijs ražotājiem ir iesācies veiksmīgi, pateicoties labvēlīgajiem laika apstākļiem. Ja laika apstākļi lutinās arī turpmāk un uz Latvijas simtgades svinību pasākumiem vasarā ieradīsies daudz tūristu, alus nozares kritums šī gada pirmajos mēnešos gada griezumā varētu izlīdzināties.

“Alus tirdzniecībai ir izteikti sezonāls rakstus, jo, iestājoties siltākam laika periodam un palielinoties ārvalstu tūristu skaitam, alus pārdošanas apjomi būtiski pieaug. Faktiski alus ražotāji vasarā nopelna sev iztiku izdzīvošanai ziemas mēnešos, jo vasarā alus pārdošanas apjomi var būt līdz pat divām reizēm lielāki,” rezumēja I.Šure.

LA.lv