Latvijā, Politika

Alus ražotāji gatavi nākotnē atteikties no alus pildīšanas PET pudelēs

Latvija alus ražotāji, pēc tikšanās ar Latvijas Valsts prezidentu Raimondu Vējoni, kuras laikā pārrunāja dzērienu iepakojuma jautājumus, atbalsta Valsts prezidenta nostāju PET iepakojuma jautājumā un ir gatavi pakāpeniski no šī iepakojuma veida atteikties, investējot videi draudzīgāku materiālu izmantošanā.

Aldari vienlaikus norāda, ka šai pārejai ir jānotiek pakāpeniski, lai izvairītos no nesamērīgām izmaksām, kas var būtiski ietekmēt vietējo ražotāju konkurētspēju, kā arī netiktu pārkāpts tiesiskās paļāvības princips.

Alus ražotāji kā pirmo soli ceļā uz atteikšanos no PET iepakojuma piedāvā ieviest 2 litru PET iepakojuma aizliegumu divu līdz četru gadu laikā.

Uzņēmēji norāda, ka aizliegt 2 litru PET iepakojuma izmantošanu alus ražošanā jau 2018. gadā ir ļoti nesamērīgi, ņemot vērā uzņēmumu veiktās investīcijas ražošanas modernizācijā un eksporta tirgu iekarošanā. Uzņēmumiem ir nepieciešams laiks, lai pārorinetētu savu ražošanu uz videi draudzīgāku stikla iepakojumu, bet to nav iespējas paveikt, neciešot lielus zaudējumus, dažu mēnešu laikā, kā to vēlas atsevišķi politiķi. Jāatgādina, ka alus tirgus pēdējos 4 – 5 gadus krītas un pēdējos trīs gadus strādā ar zaudējumiem 6,2 miljonu eiro apmērā, un šādas straujas un negaidītas izmaiņas nozari var iedragāt vēl vairāk.

“Alus industrija ir vienisprātis ar Valsts prezidentu un ir gatava pakāpeniski atteikties no PET iepakojuma un pāriet uz videi daudz draudzīgāku stikla iepakojumu, bet tam jānotiek saprātīgos termiņos. Citu Eiropas valstu pieredze rāda, ka parasti pārejas periodi iepakojuma vai produktu sastāva maiņai ir divi līdz četri gadi, lai uzņēmumi spētu pārorientēties un tie varētu plānot savas izmaksas. Ja pārmaiņas tiek pēkšņi uzspiestas ar noteikumu tās veikt dažu mēnešu laikā, tad industrijas zaudējumi ir nesalīdzināmi lielāki, jo var nākties uz laiku apstādināt ražošanu, kā arī iepriekš ieguldītie līdzekļi iekārtu modernizācijā faktiski ir norakstāmi,” norādīja AS “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone.

Alus industrija ir apņēmusies pēc 2 litru PET aizlieguma neveikt investīcijas 1 litra PET iepakojuma attīstība, bet gan stikla iepakojumā, tādējādi dabiskā veidā samazinot arī PET iepakojuma īpatsvaru tirgū.

Aprēķini rāda, ka kopējais zaudējumu apmērs, ko cietīs alus nozare pirmajā gadā, būs aptuveni 3,3 miljoni eiro, bet papildu nepieciešamās investīcijas videi draudzīgākā iepakojumā (stikla) aplēstas 9 miljonu eiro apmērā.

Kā norādīja Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas vadītāja Ināra Šure, valsts amatpersonas un dažādi eksperti gandrīz katru dienu publiskajā telpā atgādina, cik svarīgi ir veicināt vietējo ražotāju attīstību. Šobrīd mēģinājumi ieviest 2 litru PET aizliegumu jau pēc dažiem mēnešiem ir pretrunā jebkādai uzņēmēju atbalsta politikai.

“Ja alus industrijai tiks uzspiests veikt pārmaiņas jau līdz 2018. gada 1. septembrim, mēs ļoti nopietni apsvērsim iespēju tiesāties ar valsti, jo tiek būtiski pārkāpts tiesiskās paļāvības princips. Alus industrija jau šobrīd saprot, ka tai būs jācieš zaudējumi šāda lēmuma dēļ, taču ir svarīgi panākt, lai tie būtu pēc iespējas mazāki, vienojoties par saprātīgu pārējas periodu,” rezumēja federācijas vadītāja.

1 komentārs

Pievienot komentāru