Laukos
Piensaimniecība

Ar siera bizi – uz Japānu. “Top Food” vadītājs par ambīcijām un tirgus niansēm0


Pārceļoties uz jaunajām telpām, “Top Food” plāno maksimāli minimizēt cilvēku resursus, ieguldot automatizācijā un modernizācijā. Tomēr jārēķinās, ka siera bižu pīšana lielākoties ir roku darbs, tāpēc, augot apjomiem, būs nepieciešami papildu darbinieki.
Pārceļoties uz jaunajām telpām, “Top Food” plāno maksimāli minimizēt cilvēku resursus, ieguldot automatizācijā un modernizācijā. Tomēr jārēķinās, ka siera bižu pīšana lielākoties ir roku darbs, tāpēc, augot apjomiem, būs nepieciešami papildu darbinieki.
Foto: Valdis Semjonovs

Latvijas siera uzkodu ražotājs SIA “Top Food” šomēnes uz Japānu nosūtīs pirmo eksporta kravu. Eksports uz Uzlecošās saules zemi ir jaunākais eksporta valstu vidū, no kurām lielākie tirgi ir Vācija, Polija, Lietuva un Igaunija. Eksports uz Japānu sākts vien pāris mēnešus pēc izstādes ASV, kur izdevies atrast jaunus kontaktus.

SIA “Top Food” vadītājs Sandijs Urtāns cer, ka abu valstu sadarbība būs cieša ilgtermiņā un šomēnes nosūtītā krava nebūs vienīgā. Uz Japānu tiks piegādātas siera bizes un siera uzkodas. Par šo produkciju interese ir arī Dienvidāfrikā.

 

Sāk no nulles

Nozares pārzinātājiem “Top Food” ir labi pazīstams, bet daudziem šis vārds liks uzdot jautājumus. Uzņēmums izveidots pirms pieciem gadiem, kad Urtānam bija nobriedusi doma sākt biznesu pārtikas rūpniecībā. Pirms tam viņš darbojās mēbeļu biznesā Krievijā, bet ekonomiskās krīzes dēļ nācies mainīt plānus un pat nodarbošanos.

“Sākām no nulles. Neko nezinājām. No mēbeļu biznesa pievērsties siera biznesam nebija vienkārši. Bet tas bija kaut kas jauns, interesants. Mēģināju, atradu jaunus tirgus, risināju problēmas. Sākām ar 500 kg mēnesī, bet šobrīd jau ražojam 20 tonnas,” stāsta uzņēmējs. Izejvielu – svaigo sieru – “Top Food” iepērk galvenokārt no AS “Smiltenes piens”, tāpat uzņēmums sadarbojas ar Jaunpils pienotavu un “Cesvaines pienu”. Sortimentā ir čečila siers jeb siera diegi, ko ražotnē gatavo kā siera bizes, un siera uzkodas – ap 20 nosaukumu. Esošajā ražotnē kļuvis par šauru, tāpēc iegādātas plašas telpas Granīta ielā, kur pašlaik notiek pārbūve. Darbu jaunajā ražotnē uzņēmums daļēji varētu sākt līdz šī gada beigām. Pieprasījums pēc produkcijas ir lielāks, nekā darbaspēka trūkuma dēļ uzņēmums spēj nodrošināt.

“Darbinieku trūkums ir būtisks. Nav cilvēku. Ļoti daudzi ir izbraukuši uz citām valstīm, bet mums trūkst darbaroku. Tāpēc esam spiesti ņemt darbā viesstrādniekus,” stāsta Urtāns. Lai problēmu risinātu, būtu nepieciešams atvieglot viesstrādnieku ievešanu. Pārceļoties uz jaunajām telpām, “Top Food” plāno maksimāli minimizēt cilvēku resursus, ieguldot automatizācijā un modernizācijā.

Tomēr jārēķinās, ka siera bižu pīšana lielākoties ir roku darbs, tāpēc, augot apjomiem, būs nepieciešami papildu darbinieki.

 

Šogad iekļūst “Lidl”

Eksports veido 75–80% no saražotās produkcijas, pārējais paliek vietējā tirgū. Pavisam siera uzkodas “Top Food” eksportē uz 15 valstīm, lielākie tirgi ir Lietuva, Igaunija, Vācija, Polija un Izraēla. Šī gada sākumā uzņēmums savu preci sācis realizēt starptautiski pazīstamajā veikalu tīklā “Lidl” Vācijā.

Kad jautāju recepti, kā nelielam Latvijas ražotājam iekļūt šajā ķēdē, Urtāns skaidro: “Tas ir mīts, ka šajā tīklā var tikt tikai lielie ražotāji ar milzu apjomiem. Kad spēru pirmos soļus šajā biznesā, valdīja uzskats, ka arī “Rimi” nevar tikt. Bet mans pirmais klients bija tieši “Rimi”, nevis mazāks veikalu tīkls.

Es uzreiz gāju uz lielo, ar ko ir vieglāk runāt un strādāt. Ja esi piramīdas augšā, vieglāk ripot lejā. Bet uz augšu rāpties ir grūtāk. Tāpēc jārunā ar lielajiem. Ja nav ambīciju, tad nav ko sākt.”

Pēc sarunas jūtams, ka uzņēmējs jau pašā sākumā bija noskaņojies uz lielām ambīcijām un tas devis labu rezultātu. Šobrīd “Top Food” ražojumus var nopirkt arī vairākās lielākajās tirdzniecības ķēdēs Polijā, kur gan izdevies iekļūt pēc vairāku gadu smaga darba. Ar to Urtāns lepojas. Palīdzējis tas, ka Polijā rasts sadarbības partneris, kas labi saprot poļu tirgu un tā nianses.

Kā svarīgu priekšnosacījumu jaunu tirgu apgūšanā Urtāns min piedalīšanos starptautiskajās izstādēs, kas ātrāk ļauj satikt potenciālos klientus. Ikdienā tirdzniecības ķēžu vadītājus sazvanīt grūti vai pat neiespējami, izstādēs tos var satikt un veidot kontaktus. Bieži vien sadarbība veidojas tikai pēc vairākiem gadiem, taču uz izstādēm jābrauc un par sevi regulāri jāatgādina.

Arī uzņēmuma eksports uz Japānu ātri attīstās. Šogad janvārī “Top Food” startēja izstādē “Fancy Food” ASV, februārī japāņi uzmeklēja latviešu uzņēmumu izstādē Vācijā un aprīlī noslēgts pirmais līgums par piegādēm Japānas tirgum, kas jāizpilda līdz maija beigām.

Šogad plānots attīstīt eksportu uz ASV, kur uzņēmums piedalīsies jau otrajā izstādē. Tāpat pašlaik notiek sarunas ar Dienvidāfrikas pārstāvjiem, uz kurieni arī varētu eksportēt siera kraukšķus. Vjetnamā pieprasītas ir siera bizes, bet Izraēlā – gan bizes, gan siera kraukšķi. Tiesa, pagaidām uzņēmumam nav iespēju strauji palielināt jaudas, lai konteineriem varētu sūtīt preces uz citām valstīm, tāpēc eksportā pat nākas nedaudz piebremzēt. Neskatoties uz to, tiek domāts par Skandināvijas tirgus apgūšanu, kas varētu būt nākamais solis attīstībā pēc darba sākšanas jaunajā ražotnē.

Ar latvisko nosaukumu esot ļoti grūti “izbraukt” pasaulē, tāpēc drīzumā tiks pārveidots produkcijas iepakojums, to adresējot eksporta tirgiem saprotamā “apģērbā”. Līdz šim siera uzkodas bija pazīstamas kā “Hrumm Hrumm”, ko citās valstīs grūti saprast, tāpēc iepakojumā akcents būs uz angļu valodu. “Ražots Latvijā” un “kraušķīgs siers” gan paliks, piebilst Urtāns.

Citiem uzņēmējiem, kas vēlas iekarot eksporta tirgus, viņš iesaka vērsties pie profesionāļiem. “Tas maksās dārgāk, bet ar laiku ieguldījumi atmaksāsies,” spriež uzņēmējs.

Pašmāju tirgū “Top Food” savu vietu veikalu plauktos iekarojis, tostarp atņemot tirgus daļu čehu ražotājiem ar līdzīgu produkciju, tagad svarīgi esot iegūt atpazīstamību, piedaloties cenu akcijās, degustācijās, iepazīstinot patērētājus ar saviem ražojumiem. “Mēs tagad jau esam noskrējuši četrus pilnus gadus, lai iekarotu tirgu. Tagad vēlamies ar saviem klientiem strādāt kvalitatīvāk. Svarīgi noturēt esošo klientu, uzlabojot kvalitāti,” tā uzņēmējs.

Līdz šim uzņēmumā, ieskaitot jauno ražošanas telpu iegādi Granīta ielā un iekārtu iegādi, ieguldīti 2,5–3 miljoni eiro. Pagājušo gadu “Top Food” pabeidza ar 1,7 miljonu eiro apgrozījumu, šogad apgrozījumu plānots dubultot. Tuvāko trīs līdz piecu gadu laikā apgrozījumu plānots palielināt līdz 10 miljoniem eiro. Pērn uzņēmumā strādāja vidēji 22, šogad – 30 darbinieki, bet nākamgad darbinieku skaits varētu aug līdz 60–70.

 

Pārceļoties uz jaunajām telpām, “Top Food” plāno maksimāli minimizēt cilvēku resursus, ieguldot automatizācijā un modernizācijā. Tomēr jārēķinās, ka siera bižu pīšana lielākoties ir roku darbs, tāpēc, augot apjomiem, būs nepieciešami papildu darbinieki.
Foto: Valdis Semjonovs

 

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

SĒKLA

SIA “Top Food” dibināta 2014. gada maijā, pirmās piegādes veikalu tīklam “Rimi” notika tā paša gada decembrī. Sākumā tika ražoti 500 kg siera produkcijas mēnesī. Tagad – 20 t mēnesī.

 

DĪGĻI

Produkcija tiek eksportēta uz 15 valstīm, to vidū Lietuva, Igaunija, Vācija, Polija un Izraēla. Šomēnes tiks sākts eksports uz Japānu, sarunas notiek ar Dienvidāfriku. Līdz šim uzņēmumā, ieskaitot jauno ražošanas telpu iegādi Granīta ielā un iekārtu iegādi, ieguldīti 2,5–3 miljoni eiro.

 

AUGĻI

Šogad apgrozījumu plānots dubultot. Tuvāko trīs līdz piecu gadu laikā apgrozījumu plānots palielināt līdz 10 miljoniem eiro. Uzņēmums plāno izplesties arī Skandināvijas valstu, Lielbritānijas un ASV tirgos. Darbinieku skaitu iecerēts nākamgad palielināt līdz 60–70.

 

VĒRTĒJUMS: Atraduši nišas produktu

Piena pārstrādes nozarē strādājošie “Top Food” darbību vērtē ļoti atzinīgi, sakot, ka uzņēmums ražo produktus ar pievienoto vērtību jeb odziņu, kādu citiem nav. Īpaši atzīstamas ir uzņēmuma aktivitātes starptautiskajās izstādēs, kas dod taustāmu rezultātu. Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības vadītājs Jānis Šolks atzinīgi vērtē “Top Food” kā sadarbības partneri. “”Top Food” atradis nišas produktus, kas derīgi eksportam. Uzņēmums ir ticis “Lidl”, un tas ir cienījami, jo retam Latvijas uzņēmumam tas izdevies,” vērtē Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības vadītājs.

LA.lv