Tehnika, Universālā tehnika

Detaļas dilst, sūkņi bojājas – vai vainīga degviela?

Degvielas pārdevēji nu jau vismaz divus gadus izmanto caurumu Ministru kabineta (MK) noteikumos – nepievieno dīzeļdegvielai biodīzeli 5% apjomā no kopējā tilpuma. Arktiskā dīzeļdegviela jāpārdod no 1. novembra līdz 31. martam, kā noteikts MK noteikumos nr. 332, tomēr degvielas pārdevēji to dara visu gadu. Pērn autobraucēji un lauksaimnieki par šādu noteikumu interpretāciju lielākas cenas dēļ pārmaksāja vismaz septiņus miljonus eiro, norāda Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijā.

Degvielas tirgus uzraugi, Saeimas Tautsaimniecības, vides un reģionālās attīstības komisija un atbildīgā Ekonomikas ministrija, noteikumus sola labot vien nākamajā gadā. Gatavo arī jaunu Biodegvielas likumu.
Bet, kamēr deputāti un ierēdņi darbojas, lauku saimnieki zaudē laiku un naudu remontos, kuru izraisītājs, iespējams, ir tieši neatbilstoša degviela.

Latvijas Biodegvielu asociācijā uzsver – ir praktiski pierādīts, ka arktiskā degviela sausina automašīnu dzinēju detaļas, kas savukārt palielina detaļu nodilumu. Latvijas Lauksaimniecības universitātes Spēkratu institūta profesors Māris Ķirsis nav tik kategorisks – viņš teic, ka vārda “pierādīts” vietā labāk iederētos – “ir aizdomas”. “Kamēr nav veikta eksperimentāla pārbaude, vai arktiskā dīzeļdegviela palielina detaļu nodilumu, to apgalvot kategoriskā formā nav korekti. Ja ir aizdomas, ka palielinātu detaļu dilšanu izraisa arktiskā dīzeļdegviela, vispirms ir jāpārbauda, vai pirktās degvielas kvalitāte atbilst Latvijas standarta LVS EN 590 prasībām.” M. Ķirsis tomēr atzīst – arktiskajai dīzeļdegvielai ir mazāka eļļotspēja nekā ar biodīzeli atšķaidītajai dīzeļdegvielai.

Praktiskus piemērus iz dzīves nosauc arī daudzi saimnieki un eksperti.

“Mums ir septiņi Atlas ekskavatori ar Deutz dzinējiem un 16 Valtra traktori. Pirms trim gadiem ekskavatoru smidzinātāji bija jāremontē divas reizes gadā. Kad sākām dīzeļdegvielai vasarā liet klāt piedevu, nu jau trīs gadus tie darbojas bez remonta. Piedeva nav lēta, tomēr tās pievienošana ir izdevīgāka nekā spēkrata remonts,” teic kūdras ieguves uzņēmuma Laflora tehniskais direktors Nikolajs Lastovskis.

“Cīņa par kvalitatīvu degvielu ir cīņa ar vējdzirnavām,” teic Siguldas novada z/s Liedags saimniece Inese Bilāne. Viņa turpina: “Šis process notiek jau pārāk ilgi, un visi tehnikas pārdevēji to zina. Mēs situācijai esam piemērojušies tā, ka visu laiku vasaras sezonā degvielai lejam klāt piedevu, kas ieeļļo detaļas. Tad varam strādāt. Kad piedevu nepievienojām, bija bojājumi.”

Degvielas kvalitātes vai nepareizas izmantošanas problēmu atzīst arī lauksaimniecības tehnikas apkalpošanas firmu pārstāvji. Andris Lukševics, SIA Konekesko tehnikas servisa vadītājs, vērš uzmanību, ka jaunās degvielas izsmidzināšanas sistēmas, kuras vada elektronika, rada problēmas. “Tām ir lielāks spiediens, detaļām augstāka precizitāte. Mūsu eksperti nevar pateikt, kāpēc smidzinātāji dažkārt ir apzilējuši. Varam vien minēt – vai iemesls ir dzinēja temperatūra vai nepietiekama eļļošanās,” tā A. Lukševics.

Kamēr pārbaudes par ziemas dīzeļdegvielas ietekmi uz dzinēju nav veiktas, traktortehnikas īpašnieki cieš zaudējumus un ir spiesti papildu naudu tērēt īpašu piedevu pievienošanai.

Visu rakstu lasiet žurnāla Agro Tops jūnija numurā.

Žurnāla "Agrotops" jūnija numura vāks
Žurnāla “Agrotops” jūnija numura vāks

14 Komentāri

  1. Uz manas mašīnas bākas ir skaidri un gaiši norādīts,ka nedrīkst liet bio-degvielu.2008.gadā nopirkām jaunu Skoda Octavia.Nelejam,jo nedrīkst to darīt pēc ražotāja norādījumiem.

    1. llze, visticamāk nedrīkst lietot E85 vai cita veida biodegvielu. Jau gadiem visām degvielām tiek jaukts klāt 5% biopiejaukums, turklāt gandrīz visā Eiropā.

      1. ari 5% principā sanāk pārkāpums ražotāja ieteikumiem, atiecigi ja garantijas laikā motoram kas notiks, ražotājs jus pasūtīs tālu tālu jo lietojāt neatbilstošu degvielu. 8 gada mašinai jau gan garantijas vairs nav, bet nu tomer.
        tas starp citu ir tāpec ka daudzi materiāli netur biodīzeli un reaģē ar to, jaunāki modeļi varetu but jau pielāgoti tam , bet tani brīdī kad sāka ieviest biodīzeli ražotāji vienkārši tam vel nebija gatavi. jā 5% nav tīrs un uzreiz nekas nenotiek, tikai ilgākā laika periodā, bet vienalga notiks. aptuveni vari pareķināt. teikim lietojot tīru biodizeli nu pusgadā motors beigts, jietojot 5% tas pats notiks pēc 10 gadiem. periods jau tik darš ka autiņš jau vairs var nebut pie dzivibas, vismaz ražotājam vairs pretenzijas neizvirzīsi

    2. Latvijas degviela vispār neabilst nekam. Un tur nevajag baisi gudrus ”izpētījumus”.Brauciet uz Eiropu un jau Polijā ielietā degviela parādīs fantastiku.Patēriņš strauji saruks.

  2. tas ir tik stridigs jautajums, ka atbildes nav. viennozimigi autiņš ar ziemas dīzeli iet labāk un ari degviela terejas mazāk. ja sāk apspriests eļļošanas īpašibas, kam tur jāeļōjas un cik daudz , tad kā lasām rakstā ari nav īsti ekspermentāli pierādits ka tā ir vai nav. un galu galā var jau tās piedevas eļļošanai pieliet ja uzskata ka tā vajag. kamer par biopiedevām 100% droši ir ka tās saēd daudzas detaļas jo tā tomer nav tāda degviela kā no naftas, bet kautkāds skābes paveids un tas reaģē ar daudziem materiāliem kas tiek izmantoti mašīnās. tāpec ari daudzi ražotāji kategorioski aizliedz biodizeļa izmantošnu. jā var damagoģiju stumt ka nav jau tirs ka tikai 5% ….. utt, bet ari tie taču taisa ķimisko reakciju, tikai paiet ilgāks laiks.
    jā sievastēvs vienraiz aplējās ar biodīzeli un dabuja 3 pakāpec ķimiskos apdegumus, visur kur bija trāpijis, uzmetās čūlas. no parasta dīzeļa tā nekad nevienam nenotiks

  3. Lai dod iespēju tautai pirkt ko kurš grib nevis ar varu piespiest pirkt kādus tur 5%, tad kapēc ne 6% vai vairāk, un kur vispār pierādīts kāda ir ekonomija – cik patērē resursus tos 5% SARAŽOJOT , kārtējā BLA-BLA Eiropas direktīva- kādam ienes peļņu.

  4. Vai tik vairāk pie vainas nav tas, ka mēs te pērkam vācu taksometrus ar 700k patieso nobraukumu, bet smukiem 200k uz odometra pirkšanas brīdi. Ielejam pāris bākas Latvijas degvielas un sūdzamies, ka motors nokauts. Bet patiesībā vienkārši motora resurs cauri.

    1. Mazam nobraukumam dīzeli? nav gudrs risinājumas,jo ekonomija būs tikai garos braucienos. Tas ka Latvijas degviela ir susla nav noslēpums. Pamēģiniet paraugus iedod ārzemju institūtos un tiesas ceļā varēsiet piedzīt zaudējumus. Jo lauksaimniecības tehnika ir dārga. Un bez ”ibio”ir vēl citas piedevas,kurām nav akcīze un maksā siknaudu. Pats tirgoju un lietoju arī ūdens savācēj piedevu,bet kur garantija ka viņa tagad nav jau degvielā. Bija 1l 3X lētāks par dīzeli,bet iepirkums vispār smieklīgs,domāju ka metīlspirts vai kad līdzīgs.

Pievienot komentāru