Laukos
Tehnika

Kā par 30% samazināt degvielas patēriņu lauka darbos1

Foto no LA arhīva

Vācijas kompānijas Claas eksperti veikuši lauka izmēģinājumus, kas parādījuši, ka, optimizējot riteņu buksēšanas (izslīdes) rādītājus un spiediena līmeni riepās, kopējā dīzeļdegvielas ekonomija var sasniegt 30%.

Traktora balastēšana

Izmantojot traktorus augsnes apstrādē, viena no efektīvākajām dīzeļdegvielas ekonomijas metodēm ir traktora buksēšanas optimizācija 10–15% diapazonā. Tas ļauj vidēji ieekonomēt 15% degvielas. Taču, kā liecina klientu aptauja, tieši šim aspektam traktortehnikas ekspluatācijas laikā netiek pievērsta vajadzīgā uzmanība.

Pie biežāk pieļautajām traktora balastēšanas kļūdām pieder: balasta izmantošana transporta darbos; visa balastu komplekta uzkarināšana vilces darbos; vienāda balasta izmantošana, veicot augsnes apstrādi atšķirīgā dziļumā.

Pirmajos divos gadījumos – veicot transportdarbus un izmantojot maksimālo balastu –, traktoram ir papildu slodze, kas palielina degvielas patēriņu. Klāt nāk arī lieka neefektīva slodze uz pievadrīkiem. Savukārt, palielinot agregāta darba dziļumu, priekšējā balasta konkrētais svars var izrādīties nepietiekams vai arī otrādi – pārāk liels, darba dziļumu samazinot un attiecīgi samazinot arī vilces spēku. Turklāt buksēšanas palielināšana veicina ātrāku riepu dilšanu.

Riepu spiediena nozīme

Vēl viena iespēja samazināt degvielas patēriņu un palielināt traktora produktivitāti ir samazināt spiedienu riepās, veicot lauka darbus, un palielināt, veicot transportdarbus. Pirmajā gadījumā kontaktplankuma palielināšana uzlabo vilces-saķeres rādītājus, samazina augsnes sablīvēšanu un samazina degvielas patēriņu. Otrajā gadījumā ievērojami samazinās riepu dilšana.

Lauka darbos riepu optimālais spiediens ir 0,9 bāri. To palielinot līdz 1,2 bāriem, traktora vilces jauda vidēji samazinās par 12%; palielinot līdz 1,5 bāriem – par 25%, bet 1,9 bāru gadījumā – jau par 38%. Atsevišķos gadījumos pat nenozīmīga spiediena samazināšana – kaut vai par 0,3 bar – ļauj sasniegt degvielas ekonomijas rādītāju un produktivitātes uzlabojumu.

Piemēram, kādā saimniecībā tika izmēģināts traktors Claas Axion 930 ar Lemken Kompaktor 8 metru kultivatoru. Sākuma stadijā, apstrādājot augsni 5–8 cm dziļumā, mašīnas degvielas patēriņš bija 7 l/ha, bet produktivitāte – 3,9 ha stundā. Samazinot aizmugures riteņu spiedienu no 1,5 bar līdz 1,2 bar, bet priekšējo riteņu – no 1,4 līdz 1,1 bar, minētie rādītāji būtiski uzlabojās: degvielas patēriņš samazinājās līdz 4,8 l/ha, t. i., par 31%, bet produktivitāte palielinājās līdz 5,8 ha/h – gandrīz par 50%!

“Traktora dīzeļdegvielas patēriņš ir viens no galvenajiem rādītājiem, kas pastāvīgi jāuzmana. Ne tikai tāpēc, ka šodien lauksaimnieki saskaras ar nemitīgu degvielas cenu kāpumu, bet arī tāpēc, ka minētais rādītājs ir tehnikas darba efektivitātes indikators kopumā. Ja degvielas patēriņš palielinās, tas ir signāls, ka tehnikas regulējumos ir kļūme. Daudzos gadījumos aprakstītās traktora smalkās regulēšanas metodes, izmainot balastu vai riepu spiedienu, palīdz efektīvi risināt problēmu un celt kopējo produktivitāti.

Protams, tas nav vienīgais ekspluatācijas efektivitātes celšanas paņēmiens, tehnikai nepieciešama arī regulāra un kvalificēta tehniskā apkope. Turklāt uzmanība jāpievērš arī optimāla piekabināmā agregāta izvēlei,” atzīmē Claas speciālisti.

Sagatavots pēc ārzemju preses materiāliem
Vairāk lasiet žurnālā Agro Tops

LA.lv