NVO, Politika

LOSP: OCTA iegāde neizmantotam auto varētu būt apdrošinātāju lobijs

Latvijas lauksaimnieki ir noskaņoti pret obligātās civiltiesiskās transporta apdrošināšanas (OCTA) iegādi gadījumos, ja transportlīdzekli neizmanto ceļu satiksmē, atzina Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs.

Viņš arī pieļāva, ka grozījumi likumā izstrādāti apdrošināšanas kompāniju lobija ietekmē, un tādējādi apdrošinātāji cer iegūt vairāk peļņas.

Treibergs sacīja, ka valdībā atbalstītie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas paredz obligātu OCTA iegādi arī, ja transportlīdzekli neizmanto ceļu satiksmē, nav atbalstāmi. Tas negatīvi ietekmēs jebkuru lauku saimniecību, palielinot izmaksas un negatīvi atsaucoties uz lauksaimniecības produkcijas pašizmaksu.
“Mēs noteikti esam pret obligāto OCTA iegādi, ja transportlīdzeklis neizmanto ceļus,” sacīja Treibergs.

Viņš arī piebilda, ka ir ļoti daudz godprātīgu transportlīdzekļu īpašnieku, kas neizraisa ceļa satiksmes negadījumus un nav godīgi, ka viņiem obligāti jāiegādājas apdrošināšana, lai tādējādi netieši maksātu par citu ceļa satiksmē pieļautajām kļūdām.

Viņš arī pieļāva, ka grozījumi likumā izstrādāti apdrošināšanas kompāniju lobija ietekmē, un tādējādi apdrošinātāji cer iegūt vairāk peļņas. Tā vietā būtu jāsakārto apdrošināšanas tirgus, jo samaksa, kādu apdrošinātāji pieprasa, piemēram, par vieglo automašīnu apdrošināšanu Latvijā starp dažādām kompānijām atšķiras pat vairākkārt.

Viņš uzsvēra, ka transportlīdzekļu īpašniekiem ir jāatstāj izvēles iespējas, izmantot attiecīgu pakalpojumu vai nē. “Ja man, piemēram, ir vairākas automašīnas, vai ir vajadzība katru no tām apdrošināt!? Es taču ar tām visām reizē nebraucu,” rezumēja Treibergs.

Jau ziņots, ka valdībā otrdien atbalstītie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredz, ka turpmāk OCTA būs jāiegādājas arī gadījumā, ja transportlīdzekli neizmanto ceļu satiksmē.

Tikmēr Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) šodien, 4.oktobrī, paziņoja, ka publiskajā telpā izskanējusī informācija par Ministru Kabinetā akceptētajiem OCTA likuma grozījumiem ir nepareizi interpretēta un uzsver, ka turpmāk, līdzīgi kā līdz šim, OCTA nebūs jāiegādājas gadījumos, ja auto netiek izmantots.

“Finanšu ministrijas vakar medijiem izplatītā ziņa par minētajiem OCTA likuma grozījumiem acīmredzami interpretēta nepareizi, kā rezultātā daudzi mediji ziņu virsrakstos publicējuši maldinošu informāciju, ka OCTA būs jāiegādājas pat tad, ja auto netiek izmantos ceļu satiksmē,” stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jāni Abāšins.

Viņš akcentē – jaunie grozījumi attiecas nevis uz transportlīdzekļiem, piemēram, motocikliem, kas laikapstākļu dēļ ziemā tiek nolikti garāžā, bet gan tehniku, kas tiek izmantota darbam slēgtās teritorijās, pagalmos, pļavās, tīrumos, mežos, piemēram, lauksaimniecības tehnika, piekabes u.c. transportlīdzekļi. Ja ģimenes auto vai motocikls ziemā tiek novietots garāžā vai pagalmā un netiek lietots braukšanai, tad, līdzīgi kā iepriekš, OCTA nav jāiegādājas, norāda LTAB valdes priekšsēdētājs.

Minētie grozījumi OCTA likumā veikti, pamatojoties uz Eiropas Savienības direktīvu prasībām un ir saistoši visās ES valstīs.

“Ļoti bieži dzirdam argumentu, ka, piemēram, specializētā lauksaimniecības tehnika praktiski nepiedalās ceļu satiksmē un tiek izmantota vienīgi lauku darbos. Tomēr arī lauku darbos vai pārvietojoties pa piemājas pagalmu, iespējams nodarīt bojājumus trešās personas mantai, vai vēl ļaunāk – cilvēkiem. Tādēļ, pamatojoties uz ES Tiesas spriedumu, bija nepieciešams precizēt konkrēto OCTA likuma pantu,” skaidro J.Abāšins.

1997.gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma, kuras mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību Latvijā un Zaļās kartes dalībvalstīs. Sistēmas sekmīgākai darbības nodrošināšanai ir izveidots LTAB, kurā apvienojušās apdrošināšanas sabiedrības, kurām ir tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā – AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS “BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C Insurance” AS Latvijas filiāle, “InterRisk Vienna Insurance Group” AAS, “Seesam Insurance” AS Latvijas filiāle un “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle.

1 komentārs

  1. Nu nez, kolēģi, es arī līdz šim esmu drošinājis tehniku, kas neredz ceļus. Man nevajag, lai ja, piemēram, ar iekrāvēju izkraujot minerālmēslus iebraucu fūrē, man būtu jāapmaksā tās remonts. Negadījumi var notikt arī ārpus ceļiem. Pie tam tās summas ir pāris desmiti eiro gadā par vienību.

Pievienot komentāru