Laukos
Piens

LPCS: Latvijā ražotā piena daudzums tirgū samazinās un būtiski aug importētā apmērs 16

Foto – LETA

Latvijā ražotā piena īpatsvars tirgū samazinās un būtiski palielinās importētā piena apmērs, atzina Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības (LPCS) valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks.

Viņš piebilda, ka atsevišķi veikalu tīkli Latvijā joprojām turpina iepirkt piena produktus, kuri nav ražoti Latvijā, un piedāvāt tos zem privātajām preču zīmēm. To apliecina arī tirgus izpētes kompānijas “Nielsen” jaunākā pētījuma dati, kas liecina Latvijā ražotā dzeramā piena īpatsvars tirgū sarūk un būtiski palielinās importētā piena apmērs. Precīzus datus gan Šolks neatklāja.

“Mums nav nekādu problēmu saražot dzeramo pienu visai Latvijai, taču atsevišķu mazumtirgotāju rīcības dēļ šāda situācija veidojas un nav skaidras atbildes, kāpēc tā notiek,” sacīja Šolks.

Viņš piebilda, ka tirgotājiem citās valstīs ir daudz lielāks vietējā tirgus protekcionisms nekā Latvijā. Piemēram, Somijas un Norvēģijas veikalu tīkliem, no kuriem atsevišķi strādā arī Latvijā, ir pilnīgi cita attieksme pret savu valsti un līdz ar to cilvēku labklājību, atbalstot vietējos ražotājus. “Runa ir par principu un patriotismu, un šo valstu patērētājiem ir ļoti skaidra izvēle – vietējais produkts. Latvijā notiek tieši otrādi. Šo pārmetumu gan nevaru adresēt visiem mazumtirgotājiem, bet atsevišķiem tirgus dalībniekiem. Tas ir izaicinājums ne tikai piena pārstrādes sektoram Latvijā, bet arī sabiedrībai – cik tā ir gatava ar savu maku un pieeju balsot par vietējo produktu,” viņš sprieda.

Pēc Šolka teiktā, arī Lietuvā un Igaunijā ir vietējā tirgus protekcionisms, bet mazāk izteikts nekā Skandināvijā.

Jau ziņots, ka saskaņā ar LPCS valdes priekšsēdētāja šogad pausto atsevišķi veikalnieki Latvijā pastiprināti sākuši tirgot konkurējošos ārvalstu piena produktus, sevišķi no Igaunijas ievesto piena pārstrādes uzņēmuma “Valio” produkciju, ar to aizstājot Latvijā ražoto piena produktu sortimentu.

“Mūsu konkurenti paliek arvien aktīvāki, un vietējais tirgus samazinās. Atsevišķas Latvijas lielveikalu ķēdes diezgan cītīgi tirgo konkurējošos, sevišķi, igauņu izcelsmes piena produktus. Acīmredzot, igauņu ražotāji – konkrēti “Valio” – ļoti aktīvi ienāk šajā tirgū ar savu produkciju,” iepriekš norādīja Šolks. LPCS valdes priekšsēdētājs piebilda, ka līdzīga tendence vērojama arī atsevišķu degvielas uzpildes staciju tīklos, kur “Valmieras piens” produkciju aizstājusi “Valio” produkcija.

Šolks atzīmēja, ka tikai sabiedrības spēkos ir atbalstīt vietējos ražotājus, iegādājoties pašu mājās ražotos produktus, jo Latvijā atšķirībā no citām tuvējām valstīm, piemēram, Igaunijas, nav tirgus protekcionisma. Tikmēr piena pārstrādes uzņēmumiem konkurences saasināšanās dēļ vietējā piena tirgū atliek attīstīt eksportu, ko uzņēmumi arī aktīvi dara.

LPCS apvieno piena pārstrādes uzņēmumus un sadarbības partnerus, kas kopā realizē aptuveni 80% no Latvijā pārstrādātā piena.

LA.lv