Eiropā, Politika

Norvēģijā arestētā “Senator” īpašnieks plāno no Briseles piedzīt kompensācijas par kuģa dīkstāvi

Norvēģijā arestētā Latvijas sniega krabju zvejas kuģa “Senator” īpašnieks vērtē iespējas vērsties tiesā pret Eiropas Komisiju (EK) un pieprasīt kompensācijas saistībā ar sniega zvejas kuģa dīkstāvi krabju zvejas aizlieguma dēļ un EK bezdarbību, nerisinot jautājumu par zvejas tiesībām attiecīgajā zvejas rajonā, sacīja kuģa īpašnieks Pēteris Pildegovičs.

“Mēs pētām iespējas vērsties tiesā pret EK, pieprasot kompensācijas par dīkstāvi un par EK bezdarbību nerisinot zvejas jautājumu. Pētām iespējas vērsties arī Vašingtonas Starptautiskajā Investīciju strīdu šķīrējtiesā (ICSID) kā privātuzņēmums pret Norvēģijas valsti,” sacīja Pildegovičs.

Viņš pastāstīja, ka “Senator” īpašniekam, Latvijas krabju zvejas uzņēmumam SIA “North Star LTD” kuģa dīkstāves dēļ pagājušajā gadā ir radušies apmēram 3,5 miljonu eiro zaudējumi.

Pildegovičs neatklāja, kāds bijis uzņēmuma apgrozījums aizvadītajā gadā, jo šāda informācija nesniedzot patieso ainu, ņemot vērā to, ka ieņēmumu sadaļā bijuši ienākumi no dažu aktīvu pārdošanas. Tajā skaitā uzņēmums pārdeva vienu zvejas kuģi un daļu krabju zvejas krātiņu, kā arī nelielu daļu apgrozījuma veidoja Latvijā pārdotā krabju produkcija. Pērn uzņēmumam bija lieli izdevumi saistībā ar kuģa dīkstāvi, darbinieku algām, nodokļiem, ostas maksājumiem, advokāta atalgojumu utt.

Pildegivičs atgādināja, ka saskaņā ar oficiāli izskanējušo informāciju Latvija ir nosūtījusi EK vēstuli saistībā ar EK bezdarbību attiecībā uz jautājuma par zvejas tiesībām attiecīgajā zvejas rajonā risināšanu. Atkarībā no EK atbildes Latvija lems par tālākajiem soļiem. Pildegovičs pauda cerību, ka Latvijas valdības dienaskārtībā joprojām ir iespēja vērsties Starptautiskajā tiesā Hāgā pret Norvēģiju. “Viennozīmīgi uzskatu, ka šādus solis joprojām ir visiedarbīgākais sarunās ar Norvēģiju,” viņš teica.

Kā liecina “Firmas.lv” dati, Pēteris Pildegovičs par kompānijas “North Star Ltd.” īpašnieku kļuva 2015.gada jūnijā. Saskaņā ar uzņēmuma vadības ziņojumu par 2015.gadu, togad uzņēmums iegādājies četrus zvejas kuģus, tostarp “Senator”. 2014.gadā dibinātais uzņēmums pirmajā darbības gadā strādāja ar 18 518 eiro apgrozījumu un 252 280 eiro zaudējumiem. 2015.gadā uzņēmuma apgrozījums bija 6 134 707 eiro, bet zaudējumi – 206 921 eiro. 2016.gadā uzņēmuma apgrozījums bija 6,992 miljoni eiro, bet zaudējumi – 1,171 miljoni eiro.

Kā ziņots, zvejas kuģa skandāls sākās pērn 13.janvārī, kad Norvēģijas varas iestādes arestēja Latvijas zvejas kuģi, kas saskaņā ar iepriekš noslēgtiem līgumiem zvejoja sniega krabjus Svalbāras (Špicbergenas) ūdeņos. Norvēģijas puse uzskata, ka zveja bijusi nelikumīga, tikmēr Latvijas puse atsaucas uz pērn decembrī panākto starptautisko vienošanos. Pēc incidenta Ārlietu ministrija iesniedza notu Norvēģijas vēstniecībai ar lūgumu atbrīvot kuģi, kā arī netraucēt zveju, tikmēr Norvēģijas vēstnieks Latvijā Steinars Ēgils Hāgens akcentēja, ka Norvēģijai ir iespēja licencēt sniega krabju zveju tās kontinentālajā šelfā, jo Eiropas Savienība un Latvija šādas licences bez Norvēģijas zināšanas izsniegt nevar.

Latvija kopš 2014.gada vidus aktīvi zvejo sniega krabjus Ziemeļaustrumu Atlantijas zvejniecības komisijas (NEAFC) zvejas rajonā Barenca jūrā. Ar sniega krabju zveju nodarbojas arī Lietuvas un Spānijas zvejas kuģi.

Latvijas zvejnieki ir ieinteresēti krabju zvejā, jo šī ir ļoti perspektīva nozare – sniega krabji ir ļoti dārgi un pieprasīti visos pasaules tirgos. Latvijas zvejas kuģu nozveja 2014-2015. gadā kopā veidoja vairāk nekā 2200 tonnu ar vērtību aptuveni 5,5 miljoni eiro. Uz pieciem kuģiem notiek arī krabju apstrāde, nodrošinot vēl augstāku pievienoto vērtību un pārdošanas cenu. Lai aprīkotu kuģus un tie varētu sākt sniega krabju zveju, tajos ir ieguldītas investīcijas vismaz 12 miljonu eiro apmērā.
Vairāk par “Senator” lasiet šeit

Pievienot komentāru