Tehnika, Universālā tehnika

Padoms zemniekam. Kā izvēlēties frontālo iekrāvēju

Izvēloties frontālo iekrāvēju, vispirms jāsaprot, kādus darba ražīguma rādītājus lietotājs vēlas no tā sagaidīt un kādai jābūt tā minimālajai ekspluatācijas vērtībai.


Degvielas patēriņam jābūt salāgotam ar produktivitāti


Ievērojamu izdevumu daļu, strādājot ar iekrāvēju, veido degvielas patēriņš. Mūsdienu frontālajiem iekrāvējiem salīdzinājumā ar iepriekšējās paaudzes modeļiem ievērojami palielinājusies degvielas ekonomija. Tomēr iekrāvēja izvēles kritērijam vajadzētu būt nevis degvielas patēriņam kā tādam, bet attiecībai starp produktivitāti un degvielas patēriņu. No tirgū pieejamā iekrāvēju sortimenta noteikti var izvēlēties modeli ar minimālu degvielas patēriņu, taču, ja šādas ekonomijas dēļ mašīnas produktivitāte būs maza, tēriņi par apstrādātā materiāla tonnu būs lieli.


Nepareiza izmēra iekrāvēja izvēle ir ļoti izplatīta kļūda. Mašīnas produktivitātei jābūt salāgotai ar darba apjomu, kas mašīnai būs veicams. Iekrāvējs var būt ļoti ekonomisks degvielas patēriņa ziņā, taču, ja pusi paredzētā darba laika tas stāvēs dīkā, ne par kādu ekonomiskumu nevar būt runas. Tāpēc pircējam skaidri jāzina, cik daudz materiāla dienas laikā nepieciešams iekraut, aizvest un cik kravas vedēju ir viņa rīcībā. 


Ekonomijas apsvērumu dēļ pircēji bieži vien izvēlas mazākas mašīnas, nekā nepieciešams, bet pēc tam iekrāvējam uzkarina lielāka tilpuma kausus, nekā paredzēts. Tādējādi neiegūst ne vajadzīgo kravnesību, ne produktivitāti.


Taču tāpat jāatceras – vairāk ne vienmēr nozīmē labāk. Dzinēja ar mazāku darba apjomu izmantošana paver degvielas ekonomijas iespējas. Frontālo iekrāvēju ražotāju vidū pēdējā laikā parādījusies tendence – jaunie modeļi tiek komplektēti ar mazāka apjoma dzinējiem nekā iepriekšējie modeļi. 


Piemēram, kompānijas JCB pieredze rāda, ka dzinēji ar mazāku darba apjomu var būt gan produktīvāki, gan ekonomiskāki. Par pirmo Tier 4 Final ekoloģiskajām normām atbilstošo modeli kļuva JCB 457. Iepriekšējās paaudzes modelis tika aprīkots ar 8,9 litru Cummins dzinēju, bet modelis 457 – ar 7,7 litru MTU dzinēju ar jaudu 258 ZS. Neraugoties uz samazināto darba apjomu, jauda un griezes moments šim dzinējam ir lielāks nekā Cummins.


Transmisija jāizvēlas ļoti rūpīgi

Transmisijas konstrukcija ievērojami ietekmē iekrāvēja degvielas ekonomiju. Hidrotransformators ļauj vairākkārt palielināt griezes momentu, veicot zemes darbus, taču, palielinot kustības ātrumu, tas kļūst par iemeslu pārnesumu samazināšanai. Hidrotransformatora bloķēšana pārvērš to par taisno pārnesumu un novērš tā izslīdēšanu, tādējādi, kustoties lielākā ātrumā, palīdz iekrāvējam pārvarēt stāvas nogāzes. Veicot iekraušanu kopā ar pārvešanu, hidrotransformatora bloķēšana ļauj ieekonomēt līdz 20% degvielas un vairāk.


Piemēram, Case Construction Equipment apgalvo, ka Tier 4F klasei atbilstošie modeļi 821F un 921F patērē par 30% mazāk degvielas nekā iepriekšējās paaudzes modeļi. Jaunajiem modeļiem tiek piedāvāta piecpakāpju transmisija ar bloķējamu hidrotransformatoru, bet šīs transmisijas priekšrocības neaprobežojas tikai ar degvielas ekonomiju. Tā uzlabo arī mašīnas ieskrējienu, kustības ātrumu, spēju pārvarēt stāvākus pacēlumus un uz nezūdošās jaudas rēķina var palielināt degvielas ekonomiju par 8% salīdzinājumā ar parasto transmisiju. 


Piecpakāpju transmisija aprīkota arī ar Case Powerinch sistēmu, kas nodrošina kustību ar ļoti mazu jeb tā saukto rāpojošo ātrumu. Tas ir ērts, ja nepieciešams uzmanīgi piebraukt pie kāda objekta, vienlaikus uzturot lielus dzinēja apgriezienus, lai nodrošinātu pietiekamu hidrauliskā aprīkojuma jaudu.

Powerinch funkcija nodrošina optimālu vadību un manevrēšanas precizitāti, strādājot ierobežotā telpā neatkarīgi no dzinēja apgriezieniem un virsmas slīpuma leņķa. Tas ir ideāli, lai veiktu iekraušanas operācijas ar īsu darba ciklu. Kā izvēle var tikt piedāvātas pastiprinātas asis.


Izvēloties iekrāvēja transmisiju, nevajadzētu aizmirst par riepām. Populārākas ir radiālās riepas, jo vienādos apstākļos tās ar garantiju kalpos ilgāk nekā diagonālās. Dažkārt iekrāvējus komplektē ar vienlaidu jeb masīvām riepām, kas ideāli piemērotas cietiem segumiem un blīvai gruntij.



Svarīgi pareizi piemeklēt kausu

Kauss ir viens no svarīgākajiem frontālā iekrāvēja komponentiem. No kausa piepildes koeficienta lielā mērā atkarīgs viss iekrāvēja darba ekonomiskums. Optimālas konstrukcijas kausam ar iekraujamo materiālu jāpiepildās bez piepūles, lai laika un degvielas patēriņš šai operācijai būtu minimāls. 

Pastāv uzskats, ka kausam jābūt ar garu dibenu, lai materiāls labāk ieplūstu kausā, modelētām malām, kas labāk notur materiālu kausā, un nagu, kas neļauj materiālam izbirt uz svirām. Ja izvēlas nepiemērotas konstrukcijas kausu, operatoram būs jāpatērē vairāk laika, nekā nepieciešams, lai paņemtu materiālu, kas turklāt var izbirt no kausa. Tādējādi tiek patērēts arī vairāk degvielas. Nepareizi izvēlēts kauss var arī pasliktināt operatora redzeslauku.

No pareiza izmēra kausa izvēles atkarīga arī iekrāvēja produktivitāte. Lai pareizi izvēlētos kausa izmēru, jāzina materiāla blīvums, ar ko būs jāstrādā. Piemēram, iekrāvēju, kas aprīkots ar 2 m3 tilpuma kausu, var papildus aprīkot ar 4 m3 kausu, ja nepieciešams iekraut vieglu materiālu. Ja jāstrādā ar dažādu blīvumu materiālu, iekrāvēju var aprīkot ar ātrdarbības adapteru kausu nomaiņai. Tas ļauj mainīt kausus, neizkāpjot no kabīnes.

Ātrdarbības adapters ir vēl viens populārs izvēles aprīkojuma veids, kas palielina iekrāvēja universalitāti, ļauj to izmantot dažādu darbu veikšanai. Adapteru bez problēmām var iegādāties arī lietota aprīkojuma tirgū.


Piemēram, kompānijas Caterpillar speciālisti ņēmuši vērā visus iepriekš minētos faktorus, kā arī iekraujamā materiāla kustības mehāniku kausa uzpildes laikā un kausa konstrukcijas salāgojamību ar mašīnas iespējām, kad izstrādāja sērijas Caterpillar Performance kausus. Salīdzinošajos izmēģinājumos modeļus Cat 972H un 980H aprīkoja ar parastajiem un Caterpillar Performance kausiem. Pēdējie vidēji nodrošināja 5–7% degvielas ekonomiju, par 3–5 sekundēm īsāku iekraušanas cikla laiku un palielināja par 0,5–1,5 t lietderīgo kravu viena mašīnas pārgājiena laikā.


Hidrauliskā aprīkojuma iespēju paplašināšana


Vēl viens populārs specializētā izvēles aprīkojuma veids – hidrosadalītāja papildu sekcija ar trešo sadalītāju; to izvēlas 50–60% pircēju. Parasti šāda izvēle tiek piedāvāta vidēja izmēra iekrāvējiem, kam svarīga ir iespēja izmantot dažādu veidu maināmo uzkarināmo aprīkojumu.


Hidrosadalītāja papildu sekcija nodrošina plašākas iespējas maināmā uzkarināmā aprīkojuma izmantošanā, piemēram, ļauj uzstādīt uz strēles greiferu, uzslaukāmo birsti vai krūmgriezi. Šī izvēlne palielina iekrāvēja cenu lietotas tehnikas tirgū.


Piemēram, kompānija Case pēc pasūtījuma piedāvā uzstādīt trešo hidrosadalītāja sekciju un ražo detaļu komplektu pat ceturtās sekcijas uzstādīšanai. Hidrosadalītāja papildu sekcijas visbiežāk tiek uzstādītas modeļiem Case 621F, 721F un 821F – šādi aprīkoti 72% minēto modeļu. No smagākiem modeļiem ar papildsekciju aprīko apmēram 60%, bet šī izvēle vienmēr atkarīga no konkrētā iekrāvēja uzdevumiem.


Savukārt Caterpillar modeļu 950M un 962M iekrāvēji var darbināt četras hidrauliskā aprīkojuma funkcijas vienlaikus, kamēr lielākā konkurentu daļa – tikai trīs funkcijas. Uzslaucīšanu var minēt kā tā darba piemēru, kam noder tieši četras hidrosistēmas funkcijas. Operators var pārvietot slotu šķērsām mašīnas kustības virzienam, šim nolūkam neizmantojot manevru ar pašas mašīnas posmrāmja salikšanu.


Aprīkojums, kas nodrošina komfortablus darba apstākļus kabīnē

Operators kabīnē pavada 8–10 stundas, un, jo vairāk viņš nogurst, jo mazāks kļūst darba ražīgums. Tāpēc kabīnes aprīkojumam jābūt ergonomiskam. Lietotāji tagad dod priekšroku sēdekļiem ar pneimopakari. Tos ir daudz vienkāršāk regulēt gan uz augšu un leju, gan uz priekšu vai atpakaļ. Turklāt pneimopakare daudz efektīvāk slāpē grūdienus un vibrācijas braukšanas laikā.

Frontālā iekrāvēja JCB 457 kabīnē CommandPlus priekšējie statņi pārbīdīti vienādā platumā ar aizmugures statņiem, lai nodrošinātu panorāmas skatu mašīnas priekšpusē. Uz labā priekšējā statņa izvietoti slēdži un vadības papildrīki, kā arī divi ekrāni, trešais – uz centrālās konsoles, bet visi vadības pamatrīki izvietoti uz konsoles, kas savienota ar sēdekli un var pārvietoties kopā ar to.

Daži ražotāji piedāvā modeļus ar pilnu aprīkojumu, t. i., pamatkomplektācijā ar aprīkojumu, ko citi ražotāji piedāvā tikai pēc pasūtījuma. Tāds aprīkojums klientam izmaksā ievērojami mazāk nekā tad, ja tas iekļauts izvēlņu sarakstā.

Daudzi ražotāji piedāvā aprīkojumu, kas nodrošina labāku redzamības zonu apkārt mašīnai, tādējādi uzlabojot darba drošību, piemēram, aizmugures skata kameras standartkomplektācijā vai kā izvēles variantu – papildu apgaismes ierīces, kas noder, strādājot tumšajā diennakts laikā. Piemēram, Case piedāvā aizmugures un sānu skata kameras, lukturu komplektus. Dienām griežot stūres ratu un bīdot sviras, operators stipri nogurst. Toties, vadot ar džoistiku, operators tikai kustina pirkstus, bet stūres mehānisms pagriežas no viena galējā stāvokļa līdz otram ļoti ātri.

Vadībai ar džoistiku priekšroku dod gados jaunāki operatori, tā izvēle lielā mērā atkarīga no uzņēmuma operatoru vecuma. 


Sagatavots pēc ārzemju preses materiāliem

Vairāk lasiet žurnālā Agro Tops

Pievienot komentāru