Laukos
Piensaimniecība

Tirgotāji noraida piensaimnieku pārmetumus par importa produktu pastiprinātu tirgošanu 0

Foto – Shutterstock

Piensaimnieku pārmetumi par pastiprinātu konkurējošo ārvalstu piena produktu tirgošanu Latvijas veikalos nav pamatoti, jo to sortimentā tiek iekļauts iespējami vairāk Latvijas ražotāju produkcijas, norādīja aptaujātie Latvijas mazumtirdzniecības veikalu tīklu pārstāvji.

Kā ziņots, Latvijas Piensaimnieku centrālās savienības (LPCS) valdes priekšsēdētājs Jānis Šolks iepriekš norādīja, ka atsevišķi veikali pastiprināti sākuši tirgot konkurējošos ārvalstu piena produktus, sevišķi no Igaunijas ievesto piena pārstrādes uzņēmuma “Valio” produkciju, ar to aizstājot Latvijā ražoto piena produktu sortimentu. “Mūsu konkurenti paliek arien aktīvāki, un vietējais tirgus samazinās. Atsevišķas Latvijas lielveikalu ķēdes diezgan cītīgi tirgo konkurējošos, sevišķi, igauņu izcelsmes piena produktus. Acīmredzot, igauņu ražotāji – konkrēti “Valio” – ļoti aktīvi ienāk šajā tirgū ar savu produkciju,” sacīja Šolks.

Mazumtirdzniecības veikalu tīkla SIA “Rimi Latvia” kategoriju departamenta direktors Milans Blūms sacīja, ka no “Rimi” veikalos nopērkamajiem piena produktiem vairāk nekā 80% veido tieši pašmāju ražojumi. “Tas tāpēc, ka mērķtiecīgi savu sortimentu veidojam tā, lai atbalstītu vietējos ražotājus, to skaits jau šobrīd pārsniedz 20,” skaidroja Blūms, atzīmējot, ka pēdējo 12 mēnešu laikā Latvijā ražotu piena produktu patēriņš “Rimi” veikalos audzis par vairāk nekā 5%.

Līdzīgu nostāju pauda mazumtirdzniecības veikalu tīkla SIA “Maxima Latvija” iepirkumu departamenta direktors Edvīns Lakstīgala, norādot, ka Latvijā ražotās un audzētās produkcijas tirdzniecība “Maxima” veikalos ir viens no uzņēmuma stratēģijas virzieniem, jo pircēji ir ļoti iecienījuši pašmāju produktus, īpaši piena produktus. “2018.gada pārdošanas rādītāji liecina, ka no visa pārdotā biezpiena, aptuveni 90% ir Latvijā ražots, savukārt teju 100% no nopirktā krējumu veido tieši pašmāju ražotāji,” uzsvēra Lakstīgala.

Viņš skaidroja, ka Latvijā ražotā piena īpatsvars “Maxima Latvija” veikalos veido ap 80% no kopējā sortimenta, turklāt uzņēmums sadarbojas ar vietējiem ražotajiem privāta zīmola preču ražošanai.

Vienlaikus “Maxima Latvija” pārstāvis atzīmēja, ka sortimenta dažādošanai “Maxima” veikalos pārdošanā pieejama arī ārvalstīs ražotā piena produkcija, tostarp Igaunijas piena pārstrādes uzņēmuma AS “Valio Eesti” izplatīts piens. Tomēr viņš uzsvēra, ka, salīdzinot pārdošanas apjomus ar Latvijā ražoto uzņēmumu pārstrādāto pienu, ārvalstīs ražotās produkcijas pārdošanas apmēri procentuāli ir izteikti mazāki.

Veikalu tīkla “top!” mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Ilze Priedīte skaidroja, ka “top!” pieder 20 Latvijas uzņēmējiem, kuriem vienotu sortimentu veido SIA “Iepirkumu grupa”, bet reģionāli partneri paši papildus piedāvā vietējo ražotāju un zemnieku produkciju, kas raksturīga konkrētam reģionam un pieprasīta no pircēju puses. “Veidojot sortimentu ņemam vērā visas saistītās izmaksas, kā arī to kāda būs gala cena pircējam veikalā. Tieši piena produkcija visbiežāk ir pircēju iepirkumu groziņos, tāpēc cenas un kvalitātes attiecība ir ļoti būtiska,” sacīja Priedīte.

Pēc viņas teiktā, “top!” kā vietējo uzņēmēju apvienība prioritāri raugās uz Latvijas ražotāju produkcijas iekļaušanu veikalu preču sortimentā. Vienlaikus, domājot par pircēja izvēles iespējām, uzņēmums ņem vērā arī tirgū pieejamās alternatīvas, tostarp Igaunijas un Lietuvas ražotāju produkciju. “Situācija sāka mainīties jau 2016.gada nogalē, kad bija vērojamas izmaiņas piena tirgū un piena cenu kāpums. Veikalu tīkla “top!” (..) sortimentā piedāvājam arī Igaunijas ražotāja “Valio” produkciju, kas šī gada pirmajos četros mēnešos sastāda trešo daļu no visa nopirktā piena,” skaidroja “top!” pārstāve.

Tomēr viņa uzsvēra, ka vairāk nekā 60% no “top!” veikalu tīklā pārdotās piena produkcijas ir ražota Latvijā. Pēc Priedītes teiktā, “top!” klientu vidū iecienītākie ir “Tukuma piena” produkti, kam seko “Rīgas piena kombināta”, “Talsu piensaimnieka”, “Lazdonas piensaimnieka” un citu vietējo ražotāju piena produkcija.

Mazumtirdzniecības veikalu tīkla SIA “Elvi Latvija” komercdirektore Laila Vārtukapteine atzīmēja, ka lielāko daļu piena produktu sortimenta veido Latvijas ražotāju preces. “Piemēram, 95% no “Elvi” nopērkamā piena ir ražots Latvijā – šāda sortimenta veidošanas politika “Elvi” ir jau daudzus gadus un neesam plānojuši to mainīt,” sacīja Vārtukapteine.

Vienlaikus viņa atzina, ka “Elvi” veikalu piedāvājumā iekļauti arī ārvalstīs ražoti piena produkti, tomēr to vidū ir preces, kurām Latvijas ražotāju piedāvājumā nav alternatīvu, piemēram, īpaši ilgi uzglabājamajam augstā temperatūrā pasterizētajam jeb UHT (Ultra-high-temperature processing) pienam, ko Latvijas uzņēmumi vairs neražo. “”Elvi” ir nopērkami arī dažāda veida ārvalstu sieri un jogurti, taču gan piens, gan biezpiens, gan krējums, kefīrs un citi populārākie piena produkti pārsvarā ir Latvijas uzņēmumu ražoti,” skaidroja “Elvi Latvija” komercdirektore.

Viņa sacīja, ka, plānojot preču sortimentu, “Elvi” galvenokārt izvēlas preces, kuras iecienījušas veikalu tīkla pircēji, kā arī tiek ņemta vērā piedāvātās produkcijas izcelsmes valstis un ražotāju piedāvātās cenas. Pēc Vārtukapteines teiktā, Latvijas iedzīvotāji ir iecienījuši pašmāju ražotāju pienu, un tieši piena produkti ir tie, kuru izvēlē “Elvi” visvairāk izvēlās Latvijā ražotu produkciju.
Vairāk par šo tematu lasiet šeit

LA.lv